Thursday, December 23, 2010

Mujahadah Melawan Nafsu

Nafsu itu ada 3 peringkat.

1. Nafsu Ammarah bi al-Su'
Nafsu jenis ini sering menjurus melakukan maksiat dan kejahatan, sering telunjuk hawa nafsu serta tidak langsung berusaha melawannya.

2. Nafsu Lawwamah
Nafsu yang menyedarkan manusia daripada perbuatan jahat yang telah dilakukan serta menyesali kebaikan yang tidak dillakukan. Kadangkala manusia melakukan maksiat akibat lalai dan menurut hawa nafsu, kemudian bertaubat.

3. Nafsu Mutma'innah
Nafsunya terkawal sehingga mampu mengarahkan dirinya melakukan ketaatan, meninggalkan kemungkaran, mengajak ke arah perkara yang makruf dan mencegah daripada kemungkaran. Inilah nafsu yang sentiasa mengilhamkan manusia supaya melakukan kebaikan.

Kita harus mengawal nafsu kita dan bukannya membiarkan nafsu mengawal kita. Melawan nafsu sememangnya payah kerana nafsu itu berada dalam diri kita sendiri. Itu beerti kita menentang diri kita sendiri. Nafsu adalah platform untuk syaitan mennggoda kita. Apabila kita membuka sedikit laluannya, syaitan pasti akan sedaya upaya menyesatkan manusia.

Oleh itu kita perlu berusaha menutup atau menyempitkan laluan itu dengan cara menjinakkan nafsu kita. Analoginya seperti seorang penunggang yang sedang menunggang seekor kuda. Penunggang itu haruslah dapat menjinakkan kuda itu terlebih dahulu supaya dia dapat mengawal pergerakan kuda itu. Namun jika kuda itu tidak dapat dijinakkan, maka penunggang itu akan mengalami kesulitan untuk menunggang kuda itu dengan baik. Samalah seperti apabila kita dapat mengawal nafsu, maka mudahlah bagi kita untuk melakukan kebaikan. Kita lebih mudah tersedar saat kita cenderung kepada sesuatu maksiat. InsyaAllah..

ChayOk. ChayOk! HaiYakkk!! dush dush!

Harap penulisan ringkas ini dapat dimanfaatkan. Sama-sama lah kita memperbaiki iman kita dan sedaya upaya melawan hawa nafsu kita sendiri agar kebahagiaan dapat diraih kelak. ;)

Sumber: Solusi ke25.

No comments:

Lain-lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...