Wednesday, February 2, 2011

Manfaatkan Alam Maya

Assalamualaikum sahabat2.
Setiap hari kita melayari internet. Intenet, alam maya yang tiada sempadan. Kita menggunakan internet sehingga tidak sedar berjam-jam lamaya kita di hadapan skrin laptop/komputer. huhu. :)  Saban hari kita menggunakan kemudahan internet untuk online laman web sosial etc facebook, twitter, ym, blog, etc
mencari maklumat untuk assignment2 kita, dan sebagainya. Ini adalah dari sudut saya sebagai seorang student. Sangat-sangatlah meluas penggunaanya untuk diungkapkan di sini.

unic keyboard ni ^^

Buat peringatan diri ini juga, setiap kali kita melayari internet dalam jangka masa yang lama, apabila kita menekan butang exit pada window untuk menutup laptop/komputer kita, biarlah selepas itu kita mendapat input yang berguna dan sesuatu yang bermanfaat daripada masa-masa yang telah kita habiskan untuk melayari internet itu. Elakkan daripada melayari perkara yang sia-sia di alam maya. Maksud saya di sini lakukanlah pembacaan yang berilmiah dan kalau lebih bagus pembacaan yang dapat mengisi jiwa dan rohani kita sambil kita mengingatiNya. Rohani kita juga perlukan makanan iaitu pengisian jiwa. Contohnya membaca artikel-artikel, dan website-website yang isinya memberi manfaat dan juga dapat membuatkan kita berfikir sejenak tentang kebesaran dan keagungan Ilahi. Bukankah berfikir itu lebih baik daripada beribadah selama 70 tahun??  :) Maka manfaatkan setiap masa yang ada dengan perkara-perkara yang berfaedah.

"Demi masa.Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian,kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran. " 
.: Al ´Ashr ; 1-3 :.

Mudah-mudahan setiap apa yang kita lakukan diniatkan kerana Allah dan bertujuan untuk mendapatkan redhaNya.  :) 

2 comments:

raremany said...

wah,
hebat, boleh disebarkan artikel mcm ni

nor amira said...

:) biase je rasenye :)

Lain-lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...