Tuesday, February 15, 2011

Baginda Qudwah Hasanah

Assalamualaikum.


12 Rabiul Awal. Semua tau tarikh ini adalah tarikh kelahiran kekasih Allah, junjungan besar umat Islam akhir zaman, baginda Rasulullah s.a.w.  Sambutan diadakan, perarakan dilakukan di mana2 sbg tanda mengingati perjuangan Rasulullah menegakkan Islam. Ada juga persoalan-persoalan tentang sambutan Maulidur Rasul ini. Mohon pandangan sahabat semua sebab aku tak arif mengnai hal ini. Tetapi pada pandanganku, kita jadikan hari-hari kita selepas hari ini dengan lebih banyak mendalami, mencontohi dan seterusnya mengamalkan sunnah-sunnah baginda. Tanpa perjuangan baginda, tak dapatlah kita merasa nikmat iman dan Islam yang seperti kecapi saat ini. Syukur alhamdulillah. :) Seronok rasanya mendengar laungan selawat beramai-ramai pada hari seperti ini. Adakah akan terhenti sehingga 12 tengah malam ni? dan akan kembali pada tahun akan datang? Tapi, macam da jadi budaya, laungan semangat selawat itu cuma bergema pada hari Maulidur Rasul sahaja. Buat diriku juga, mari kita zahirkan bersama-sama menzahirkan perasaan cinta kita kepada Rasulullah dengan kerap kali lagi lepas ni dengan berselawat dan mengingati saat-saat perjuangan baginda.
Dengan mendengar kisah-kisah Rasulullah, sifat-sifat mulianya pun insyaAllah sudah mampu melahirkan rasa cinta dan rindu kita pada Rasulullah.



Baginda ikutan kita. baginda tauladan kita, baginda qudwah hasanah kita. Baginda manusia paling agung di muka bumi yang dijanjikan syurga tetapi begitu sibuk beribadah setiap hari kepada Allah. Bahkan saat baginda sedang sakit menghadapi sakaratul maut baginda masih memikirkan nasib umatnya kelak. MasyaAllah. bagaimana dengan diri ini ye?? hmm
___________________________________________________________________

Malam semalam baru berlangsung konsert Kemabara Simfoni, InTeam dan Azhan Atan A.Nasyid dijemput. Seronok :) Esok pula perarakan. Jom3.
minggu ni sangat busy sbb ade dlm 3 4 assgmnt+lab report  kene submit minggu ni. tapi masih bole pulak curik masa update blog. heee. Minggu yang busy dengan assignment+quiz+test berlaku dalam minggu sambutan Maulidur Rasul= ujian dari Allah.chayok2 pasti boleh harungi!!!

p/s. baru lepas potong daging lembu dan tangan sangat busukk :P
                                                                                                                

No comments:

Lain-lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...