Friday, January 7, 2011

Pertolongan Allah itu Amat Dekat

Pernah rasa? Saat kita ditimpa masalah, kekeliruan perasaan, kita rasa kita tak jumpa jalan keluar atau kita tak tau macam mana cara nak selesaikan masalah. Kita rasa sangat buntu dengan diri sendiri. Dan kita mahu menyelesaikan masalah itu tanpa melukai hati orang lain/ tanpa menyinggung mana-mana pihak.

Sesungguhnya pertolongan Allah itu sangat dekat. Percaya lah. Kita hanya perlu menadah tangan berdoa sungguh-sungguh, dengan hati yang betul-betul mengharap agar Allah tunjukkan jalan keluar untuk kita walaupun kecil mana, janji dapat menjadi petunjuk untuk kita keluar dari ke'confuse' an kita.

Perasaan ni seperti tak boleh diungkap, cuma yang pernah merasakan pertolongan Allah itu saja yang dapat rasa betapa manisnya hidup benar-benar bergantung pada Allah. Kerana Allah adalah sebaik-baik penolong dan pelindung kita.

Tanamkan keyakinan yang kuat dalam hati kita. Allah pasti akan memakbulkan doa kita sama ada cepat atau lambat. InsyaAllah , tanpa kita sedari bila kita niat betul-betul inginkan pertolongan Allah, Allah yang akan selesaikan masalah kita sama ada kita sedar atau tanpa kita sedari. Maka ucapkanlah Alhamdulillah.

Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.
.: Al Baqarah 214:.

Barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendakin)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.
.: At Thalaaq 2-3 :.


Amin... :)

1 comment:

kinakona said...

btl2.. itula yg seringkali kita lupa.. kdgkala apabila menghadapi kesusahan,kesulitan kpd manusia/makhluk la terlbh dahulu yg kita pergi.. pdhal yg beri semua itu adlah Allah.. Allah lbh tahu.. Allah sepatutnya tmpt pertama kita pergi bila ada masalah.. sbb Allah yg bg masalah Allah juga yg akn selesaikannya.
kita kena yakin,Allah satu2nya penolong dan penyelesai segala masalah..
kita cuma perlu yakin maka semuanya akn jadi mudah insyaallah
bila kita letakkan seluruh pergantungan hidup kita pdNya,pastinya semua ujian akn dirasai manis..
salam ukhwah :)

Lain-lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...