Tuesday, June 22, 2010

Pesanan Madam Erny Julia

sangat tersentuh dgn pesanan dari beliau, seorang pensyarah Bi0l0gi sem2 ku yg sgt disayangi

Assalammualaikum w.b.r.
Tulisan ini khusus buat ex-pelajar2 sye, sesi 2009/2010.
Tahniah buat sume pelajar krn berjaya mendapat tempat di IPTA. Tahniah kpd yg dapat course dan IPTA pilihan..mst senyum, gembira, puas hati, =) Alhamdulillah…

Yg x dapat apa yg diimpikan? Sye mohon maaf kpd pelajar2 yg tanye pendapat via sms atau email ‘buku muka’..maaf,x terjawab..saye sedar diri ..‘Sapelah aku ini…utk memintal buih…yg memutih..’he..exists =p …kerana sye tau, bahawa pendapat ibu bapa itu lebih2 penting, keluarga dan sudah tentu diri sendiri..buatlah pilihan yg terbaik..
Cuma mungkin kite boleh hayati maksud ayat alQuran:
…….. Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu, Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui ( 2:216)
Baca dgn tenang, dan fikir2kan. Smg kita semua dalam petunjuk dan rahmatNya.insya Allah. Ape pon, tahniah..=)

Sket nasihat nk bg ni..sbg s’org yg lebih cnior(bukan tua) kpd remaja2 tua..=p
Waktu di U, plg singkat 3 thun….(lama la tu kan)
Manfaatkan dgn sebaiknya..cari pengalaman berorganisasi..join program dan jadi AJK dalam penganjuran program2 yang akademik..pengalaman2 ini tersangatlah penting…sume nye akan membantu awk sume dlm alam pekerjaan nnti.

Kehidupan di U sgt3 bebas..x de felo nak tegur, jarang sekali jumpa pensyarah yg akn bg nshat di permulaan kuliah, jalan terbaik ialah dgn mencari rakan2 yg baik..

Dan akhir sekali, kpd yg Muslim-beragama Islam., jgn lupa untuk menyertai/join persatuan Islam di U..persatuan untuk pelajar2 Islam..selalunya atas nama pers. Mahasiswa Islam (PMI). Jika d UKM; ikatan studi islam UKM (ISIUKM)..tanamkan NIAT Utk BERJAYA dunia akhirat, NIAT untuk MENJAGA DIRI.. oleh sbb itu, persatuan spt ini sangat perlu utk disertai=). Jika non muslim pon boleh masuk perst agama masing2, mengapa kita yang muslim nak jauhkan diri..?

Dgn niat untuk menjaga diri, menjadi yg LEBIH BAIK dari sekarang..semoga menjadi graduan yg CEMERLANG dunia akhirat. Semoga segala urusan dipermudahkan. Amin. Jumpa lagi pd masa akan dtg…doa sye mengiringi sume..smg menjadi seorang yg lebih Berjaya dari saya =)

Salam ikhlas penuh ukhuwah..salam satu Malaysia ;
mdmErnyJulia- Umi’sMuadz:llBe.InysaAllah 
Beliau satu-satunya pensyarah yg sentiasa memberikan kata2 semangat dan pesanan dalam kuliah. Sgt menitikberatkan hal2 agama. Terima kasih madam. Akan ku jadikan pesanan madam sebagai bekalan untuk menempuh kehidupan di Universiti. =)


No comments:

Lain-lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...