Tuesday, June 14, 2011

Jom Jadikan Blog Sebagai Medium Dakwah

                                                        

As Salam semua sahabat-sahabatku. :)
Tengah-tengah godek-godek internet atau ceroboh web orang atau pendek kate blogwalking.... tetibe saya terjumpa satu benda ni. Dan entri kali ni berkenaan apa yang ada dalam blog tu... huhuuu . nak tau? nak tau? ce tekan blog neh k > > > tettt tekan blog Salam Ukhuwah oleh Cik Atikah Aula. ce baca-baca dulu....

Haaa mengerti udah kamu ape saye nak taip seterussnya??.. hehe
Thumbs up sebab dapat buat kempen yang baguih cam gini.
"Kempen: Jom Jadikan Blog Sebagai Medium Dakwah!!"
Aku pun merajinkan diri menyokong kempen ni walaupun terlambat sikit join tapi takpe sebab tiada tarikh tutup menurut penganjurnya.huhu dan seriously memandangkan aku bukan la jenis yang rajin join contest-contest blog ni dan...menjadikan kali kedua aku join kempen dalam blog. Kempen yang 1st tu kempen aurat saya maruah saya walaupun tak lah join secara rasmi, cume letak banner je sebagai tanda sokong..hee tu ade kat side bar sebelah ni >>> ce cari, ce tekan k kalau rajin. hihi

"Betul betul betul". Dunia moden sekarang la ni semua guna internet. Nak berhubung dengan kawan kat cni, nak tau isu semasa kat sini, nak berdebat itu ini kat sini, nak buat rujukan pun kat sini dan lain-lain yang sewaktu dengannya.. Siapa2 saja dari pelusuk negara/negeri mana pun ada kemungkinan untuk masuk atau tertekan atau tertaksengaja jumpa blog kita dan baca blog kita atau singgah kejap maybe. Jadi di situ, kalau kita dapat menulis sesuatu yang bermanfaat, atau menulis kata-kata yang baik. Tak kira la dalam bentuk sajak ke, bagi yang minat berpuisi, artikel ke, bagi yang pandai mengarang ataupun komik bagi yang pandai melukis, janji ia adalah sesuatu yang berunsurkan nasihat ke arah kebaikan.( huahu manyakssnye perkataan atau :D)
Nabi kita pun berpesan "Sampaikan daripada ku walau satu ayat"
Jadi, ape-ape ilmu yang kita dapat kita kongsikan bersama even kita still rasa ilmu kita masih kurang dalam agama kerana kurang kefaqihan bukan alasan untuk tidak menyampaikan. Sila la bace link ni untuk pemahaman yang lebih jelas k. =)

Secara tak langsung.. insyaAllah kita dapat menyampaikan sesuatu yang bermanfaat untuk para pembaca dan menyampaikan Islam itu sendiri untuk pembaca blog kita yang nonmuslim. Kita pun dapat sahamnye, insyaAllah..kan kan kan. Saya sangat tertarik dengan ayat dalam entri beliau yang ini >
" Dakwah bukan sahaja bermaksud kita bercerita dan membincangkan tentang Islam, tapi juga mengajak dan menyeru ke arah kebaikan. Asalkan benda baik, perkara baik.. itu dah dikira dakwah. Seru ke arah kebaikan."
dan juga yang ini "kalau dapat membincangkan tentang agama Islam itu sendiri lagi baik.. kerana Islam itu merupakan cara hidup, tak kan terpisah walau kita berbicara tentang apa sekalipun."
See.. Islam is the way of life. :)

Bersesuaian dengan entri aku baru-baru ni pasal tujuan kita sebenarnya berblogging atas sebab ape, atas niat ape.. insyaAllah senarai sebab berblog ni ade dalam artikel cik Atika Aula ni :)

ni dia banner kempen ni. jom letak kat side bar <3 :-]

tomey je kan =)

wokey. siap dah entri kempen ni. sebar-sebarkan dan selamat beramal ^_^
Harap bermanfaat. Wasalam.

9 comments:

nor amira said...

ana tag pada

adik afiqah: http://bait-dakwah.blogspot.com/

nizah: http://qasidahhati.blogspot.com/

fateyn: http://fatinchocoholic.blogspot.com/

moge bermanfaat ya sahabat-sahabatku :)

Atika Aula said...

alhamdulillah~
syukran kerana adik sudi join kempen ni. semoga usaha adik n sahabt2 yg lain mendapat redha Allah hendaknya.
teruskan berblogging :)

hanizah nor said...

syukran cik amira aris..;)...sama-samalah kita ye...

ChocohoLic said...

syukran ya ukhti...
semoga dapat mmberi manfaatkp kita semua :)
terima kasih sekali lagi.hehe :D

nor amira said...

fatin, afwan :)

nor amira said...

nizah, yup.. sama-samalah kita :)

Anonymous said...

kak mira! syukran tau sudi tag. hee. ;)

-fiqah-

nor amira said...

same-same :)

grawwrbabe. said...

Salam.. same2 la kita mengajak teman kita melakukan kebaikan :)

Lain-lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...